jen za 49 Kč/3 měsíce

Skotsko & Velká Británie - Prší, prší, jen se leje

Začínají prázdniny, léto a je čas vyrazit někam do chladna, zvlášťěpak po nedávných vedrech na Kypru. Chystáme se na Island a letíme za 1800 Kč z Londýna, proč si ale výlet ještě o dalších pár dnů neprotáhnout a neprojet si Británii a Skotsko? Stonehendge jsem už pustil z hlavy, ale nějaké národní parky Británie a Skotska, hora Ben Nevis, Lochneské jezero, Edinburgh a další, to byla dostatečná lákadla.

To byla tedy základní myšlenka celého tohoto výletu. Půjčit na letišti Londýn-Gatwick auto, projet celou Británií na sever, zastavit se po cestě, kde se nám zachce, dojet do Skotska, tam si projet vytipovaný okruh, zastavit se na pěkných místech a jet zpět na Londýn-Luton, odkud jsme letěli za 5 dní na Island.

Británie je známá svou specifickou architekturou pro kostely, zámky, zříceniny, takže po cestě do Skotska bylo v plánu se zastavit v Lake District National park kousek za Liverpoolem, abychom mohli trochu nasát také tuto místní atmosféru. Počasí zatím drží, nicméně o pár stupňů méně než u nás v česku tu je. Musíme se otužovat na Island, nevadí.

Po dlouhém hledání místa na nocování zůstáváme u jednoho jezera, kam jsme se dostali po nesmazatelné hlášce naší navigace, která nás měla dostat z národního parku pryč - "Po 900m se naloďte na trajekt". To už bylo na nás moc a bylo na čase zastavit a jít se trošku vyspat. Další den po příjezdu do Skotska se okamžitě krajina změnila a mě se tu začalo moc líbit. Všude okolo hory a krása. Jen to počasí se začalo kazit, trošku mlha, chladno, občas deštík. Nicméně nedalo nám to a po cestě na sever někde před Glasgow, tipuju u Leadhills jsme zastavili a uskutečnili první výlet na kopečky, viz obrázky výše. Převýšení to bylo pěkné, občas trošku kapalo, ale zato výhled - nádhera.

Po večeři jsme vyjeli opět na sever, kde jsme bez problémů přečkali první noc ve Skotsku. Další den byla v plánu hlavně Lochneska, původní plán byl ji spatřit, tak jsme obcházeli, objížděli, čekali, ale nic. Ve vesničce u Lochneského jezera z toho jen udělali pěknou atrakci a snaží se na tom vydělat, tak nás spíše zaujalo posouvání lodí na přepouštěcích komorách. Po cestě dál nějaká zřícenina, ta nás lákala. Ale co by čech nečekal, byla důkladně zakrytá, že vyfotit z dálky se mi ji podařilo snad z jediného místa a zbytek pěkně za mastné vstupné. Takže nic, jedeme dál. Počasí nic moc, spíš poprchává. přijíždíme k Ben Nevisu, kde jsme chtěli dát další výšlap. Škoda, prší a je hnusně, viditelnost nula, zbytečná námaha. Náhradní plán je projít si další den Caingorms National Park, co tu čekat víme jen zhruba z letáčků. Dojíždíme do Inverness, co dál? Tady je prý malý Stonehendge, zapomínáme v samotné touze někde pomalu zakempit a jít spát, což se nám podaří pár desítek kilometrů za Inverness. Ráno opět hnusně, prší, paráda. Z národního parku nebude taky nic, takže náhradní plán je výlet do Aquaparku do Perthu, který byl značený jako velká atrakce v okolí. Proč ne, po třech dnech sprcha celkem bodne, vstupné přijatelné, 5 liber. Rada pro případné návštěvníky - cca za 4,95 je normální vstup a cca tuším za 5,10 liber je to i s relax zónou, kde je oddělená VIP sekce s vlastní výřivkou, parní i normální saunou, parní sprchou, vlastním barem, lehátkama, šatnama a skříňkama a taky fénama zdarma, narozdíl od normální sekce, kde byly za 50 pencí, takže se to vlastně ještě vyplatilo. My jsme to samozřejmě netušili, ale náš spolucestovatel Ráďa nám to svojí angličtinou "samfinks wrong?" skvěle vybavil ;-) Teda sobě, my se pak nechali na drzo pozvat.

St. Andrews, kde studuje princ William jsme nakonec také vynechali a blížili se k Edinburghu, snad bude pěkně aspoň tady na prohlídku města. Zatím jsem slyšel a četl, že to město skutečně stojí za návštěvu. Mosty před Edinburghem byly mocné, skoro jako v San Francisku :-) Edinburgh pěkný, chystal se pomalu na olympiádu, která tu za dva týdny propukne v plném proudu. Na druhou stranu se ale taky ještě zotavuje z povodní, které tu ještě před týdnem byly. Národní muzeum bylo zadarmo, přijeli jsme ale moc pozdě.

Koukáme po centru, procházíme nezkušeně kolem zajímavých budov, tedy až poté, co jsem přes půl města donutil všechny jít do botanické zahrady, která měla už v 6 hodin večer zavřeno. Aspoň jsme prozkoumali, že mimo centrum nic extra není. V centru pak kromě muzea pěkné zahrady, hrad, na skále obrovský fotbalový stadion. Začínáme pomalu hledat cestu zpět k autu, což nakonec nebyl zase tak lehký úkol. Našli jsme a jeli z města, abychom si mohli někde opět rozdělat stan.

Spíme kousek od silnice, zase pršelo, ráno balíme a jedeme radši zpět do Británie a poslední den se chystáme strávit v Yorkshire National Parku v Británii a samozřejmě na všech místech, které jsme po cestě tam míjeli s poznámkou zastavíme se tu po cestě nazpět :-D

Procházka u vesničky Sedbergh na začátku parku nám ale náladu zase spravila. Krásná vesnička, vycházka na kopec, zase zpátky sluníčko, pěkná změna oproti sezení v autě. Pěkné převýšení, výhledy, no paráda.

Jakoby si to na nás někdo připravil, v Británii počasí pěkné, ve Skotsku děs běs. Škoda, asi se tam budeme muset někdy vrátit a více si to tam všechno užit. Ale teď už hurá na letiště směr Island...

Hodnocení: 7 z 10ti

Úroveň angličtiny: 10 z 10ti (co asi jinýho že :-))

Autor: Jiří Hošek | sobota 5.4.2014 17:35 | karma článku: 11,30 | přečteno: 779x

Švédsko - Stockholm - stojí za to se vrátit

Je tu červen, začíná být horko a taky já cítím, že je načase zase obrátit se na sever a uklidit do chládku. Švédsko díky znovu se opakujícím akcím na levné letenky do Stockholmu vyhrálo boj v mojí mysli a tak jsem začal plánovat a těšit se na odpočinek v jedné z nejvyspělejších zemí v Evropě. Při každé návštěvě nepřestávám být udiven, jak bezpečně se tu cítím a kolik se toho máme ještě co naučit, abychom byli alespoň na jejich úrovni.

1.6.2014 v 17:49 | Karma: 9,62 | Přečteno: 819x | Diskuse| Cestování

Velká Británie - Londýn - stát ve státě, město gentlemanů

Londýn - město nám tak vzdálené...možná snad teď nemyslím ani geograficky, ale zejména svoji kulturou, chováním, jednáním, ale také mnohokulturností, velikostí, oblíbeností a nebo také cenama za ubytování, jídlo, zábavu, kulturu... :-)

25.5.2014 v 17:56 | Karma: 9,29 | Přečteno: 864x | Diskuse| Cestování

Ukrajina - Kyjev - na skok k sousedům

Přílet do deštivého Kyjeva není nic moc. Vystupujeme z letiště, hledáme autobus, nacházíme zastávku za kruháčem s trabantem. Zajímavé, no proč ne. Jedem na první zastávku metra. Chytneme teda až tu druhou, ale zato hned u velkého parku a veže, na kterou se nám ale taky nepodařilo dostat. Po procházce parkem směřujeme k našemu ubytování. Metro je tu v pohodě, asi jako v Budapešti :-)

21.5.2014 v 17:51 | Karma: 8,54 | Přečteno: 803x | Diskuse| Cestování

Jiří Hošek

Turecko – přelom Evropy a Asie – a to nejen geograficky...

Turecko je samo o sobě velkou neznámou. Chce do EU ale ví, že většina země na to není připravená. Chce být Evropou, ale místo toho místní kultura a tradice tíhnou spíše k muslimským a arabským zemím. Podle mě je to spíše Asie na území Evropy. Kdo byl v Arábii, Gruzii, Azerbajdžánu, Jordánsku, atd. asi potvrdí, že jsou si s Tureckem blíže, než např. Francie nebo Anglie.

17.5.2014 v 17:50 | Karma: 10,88 | Přečteno: 671x | Diskuse| Cestování

Jiří Hošek

Mallorca - První letošní opalování!

Na tuto cestu jsem vyrážel jako vždy s nadšením, ale přesto s obavama, co se může ještě přihodit, co za průšvih to bude tentokrát. Tak nějak se mě to poslední dobou drží jako klíště :-) Nejdřív zážitky pod skokanským můstkem v Norsku, zmeškané letadlo v Lotyšsku, průšvih s ubytováním v Amsterdamu, málem okraden v metru v Barceloně, vykradené auto na Ibize...No jel jsem na tuto cestu s jistým napětím :-)

13.5.2014 v 17:47 | Karma: 6,76 | Přečteno: 546x | Diskuse| Cestování

Atentát na Fica. Slovenského premiéra postřelili

15. května 2024  14:56,  aktualizováno  17:56

Slovenského premiéra Roberta Fica ve středu postřelili. K incidentu došlo v obci Handlová před...

Fico je po operaci při vědomí. Ministr vnitra mluví o občanské válce

15. května 2024  19:25,  aktualizováno  23:12

Slovenský premiér Robert Fico, který byl terčem atentátu, je po operaci při vědomí. S odkazem na...

Fica čekají nejtěžší hodiny, od smrti ho dělily centimetry, řekl Pellegrini

16. května 2024  8:42,  aktualizováno  15:38

Zdravotní stav slovenského premiéra Roberta Fica je stabilizovaný, ale nadále vážný, řekl po...

Pozdrav z lůžka. Expert Antoš posílá po srážce s autem palec nahoru

13. května 2024  18:48,  aktualizováno  14.5 22:25

Hokejový expert České televize Milan Antoš, kterého v neděli na cestě z O2 areny srazilo auto, se...

Novotný je na vyhazov z ODS. Výroky o Slováčkové překročil hranici, řekl Benda

12. května 2024  12:11

Starosta Řeporyjí Pavel Novotný překročil hranice, které by se překračovat neměly, kritizoval v...

Fico je při vědomí, odebrali mu odumřelou tkáň. Čeká ho další operace

17. května 2024  13:43,  aktualizováno  13:52

Slovenský premiér Robert Fico je při vědomí, v závažném, ale stabilizovaném stavu, řekla šéfka...

Piráti plánují boj s dezinformacemi. Putin má zájem ovlivnit eurovolby, míní

17. května 2024  13:31,  aktualizováno  13:50

Dezinformace jsou podle vládních Pirátů jednou z pěti největších hrozeb pro nadcházející...

U Charkova jde vše podle plánu, město zatím dobýt nechceme, tvrdí Putin

17. května 2024  13:10,  aktualizováno  13:35

Ruské síly podle prezidenta Vladimira Putina v Charkovské oblasti postupují podle plánu. S dobytím...

Ukrajinská armáda zaútočila na přístavy v Černém moři, cílila i na sklady s ropou

17. května 2024  6:42,  aktualizováno  13:07

Sledujeme online Ruská obrana v noci čelila rozsáhlému útoku dronů na Novorossijsk a další přístavní město...

Zkraťte si čas v kuchyni: Vyhrajte kořenící pasty od Podravky

Zrychlete vaření s kořenícími pastami Podravka Natur. Usnadní a zjednoduší přípravu pokrmů, protože zeleninu nemusíte čistit ani krájet, ale...

Neúnavný cestovatel a objevovatel neznámých míst a zemí, milovních letadel a létání, místních gastronomických specialit, kulturních tradic a lidí. Mým cílem je do 30ti let navštívit alespoň 100 zemí a přiblížit je těm, kteří nemají tu možnost anebo chuť zde na blogu a také na mé osobní stránce.